Najibah's Weblog

Hidup ini terlalu singkat untuk dihabiskan dengan perkara yang sia-sia.

Link Worth

Shariah Compliance Audit: Apa alasan untuk kita sambil lewa?

Written by Najibah Mustaffa on 1:41 PM

11 November 2008 , IBFIM

Ini kali kedua saya menghadiri kursus anjuran IBFIM (http://www.ibfim.com.my/). Kali pertama, kursus berkenaan ‘Introduction to Risk Management in Islamic Financial Institutions : Shariah Compliance Perspective’ pada 5-6 Ogos 2008. Antara pembentangnya ketika itu ialah:

1. En. Badrul Hisham Mohd Salleh (EXIM Bank)
2. En. Abdul Razak Yaakob (IBFIM)
3. Ustaz Haji Mohd Nazri Chik (BIMB)
4. En. Nor Shahrizan Sulaiman (BIMB)

Dan, sebagai kesinambungan, kursus kali ini yang dibentangkan sepenuhnya oleh En. Abdul Razak Yaakob (IBFIM) menekankan beberapa topik penting yang saya rasakan cukup menarik, antaranya:

1. Audit Risks and Process
2. Introduction to Shariah Concept, Sources to Shariah Codes on Islamic Civil Law
3. The Concept of Riba and Gharar – Main Auditable Areas and Issues
4. Concepts and Products in Islamic Banking – Other Main Auditable Areas and Issues
5. Issues and Challenges Towards Shariah Compliance

Meskipun sebelum ini saya pernah menghadiri Workshop on Shariah Compliance and Audit anjuran CERT, kursus yang hampir sama, namun kursus anjuran IBFIM ini lebih menepati objektif saya, iaitu penerangan diberikan mencakupi semua peringkat peserta yang hadir iaitu daripada bank, takaful, fund management, Shariah advisors dan ahli akademik. Syabas kepada IBFIM.

Pengalaman berharga bila dapat berdiskusi (ketika tea-break) bersama dua orang penasihat syariah daripada Amana Takaful Sri Lanka, Mr. Mursheed dan Mr. Rizwemufthi. Antara isu yang dibincangkan ialah berkaitan struktur wakalah sebagai model operasi takaful, isu underwriting surplus dan audit.

Industri kewangan Islam hari ini masih kurang pelapis. Orang muda seperti saya ini pula masih kurang ilmu. Sesuatu perlu difikirkan dan diusahakan untuk mengatasi masalah ini.

Dalam kursus kali ini, yang berambut merah dan berskirt pendek lebih ramai dari mereka yang bertudung litup. Melihat kesungguhan non – muslim (kebanyakan terlibat sebagai auditor) yang berusaha untuk memahami terma-terma syariah dan keperluan elemen ‘shariah compliant’ dalam operasi harian perbankan Islam atau takaful, saya tercabar. Mereka tekun dengan ilmu. Walaupun kedengaran agak ‘telo’ atau janggal apabila mereka menyebut istilah-istilah arab seperti Mudharabah, Ju’alah, Musyarakah Mutanaqisah, Wa’ad dan sebagainya. Paling kurang, mereka berusaha!

Apa pula alasan kita orang Islam untuk sambil lewa?

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 1 comments: Responses to “ Shariah Compliance Audit: Apa alasan untuk kita sambil lewa? ”

  2. By Anonymous on November 26, 2008 at 2:54 PM

    HM, betul jugak tu.
    Tp di INCEIF berbeza...
    Ramai orang Islam. Cuma bertudung mcm anda boleh bilang dengan jari tangan kanan sy.

Perjalanan hidup ini sebentar cuma. Manfaatkan masa sepanjang usia. Tempatmu sebagai anak, jadilah anak yang solehah. Tempatmu sebagai isteri, jadilah bidadari yang membahagiakan suami. Tempatmu sebagai ibu, berusahalah menjadi ibu mithali mendidik generasi rabbani. Tempatmu sebagai insan..jadilah manusia yang berbakti.. Dan sudah pasti, tempatmu sebagai hamba kepada Tuhan yang menciptakan, sedarilah...KITA INI HANYA DI TARAF HAMBA. Carilah seberapa banyak bekal untuk dibawa pulang..ke sana.

Islamic Calendar