Najibah's Weblog

Hidup ini terlalu singkat untuk dihabiskan dengan perkara yang sia-sia.

Link Worth

Tips: Bantu Bayi Tidur Lena

Written by Najibah Mustaffa on 11:02 AM

Assalamualaikum.

Hujung minggu yang dingin sebab musim tengkujuh di Pantai Timur. Sebenarnya kerja saya berlambak untuk mengurus rumahtangga, tapi keinginan untuk blogging mengatasi keutamaan pada kerja-kerja tu..=)

Hari ini nak berkongsi tips untuk bantu bayi tidur lena. Pengalaman saya, ketika Aqilah berusia 2 bulan, dia mula 'liat' nak tidur malam. Cubaan saya untuk tidurkan dia biasanya selepas solat Isyak, dan hanya akan berjaya sekitar jam 1-2 pagi. Dan, pernah si comel ni buat syif malam sampai ke jam 4 pagi!.

Bukan sekali dua saya menangis sebab TERTEKAN. Bantuan suami hanya meredakan sedikit tekanan dan kepenatan saya, selebihnya saya yang terpaksa berjuang sendiri sebab Aqilah bila meragam dia hanya inginkan ibunya. Berminggu-minggu saya 'lalok' dan'mamai' bila memandu ke tempat kerja. Waktu mengepam susu di surau kolej ketika solat zohor digunakan untuk tidur seketika. Tidur sambil mengepam!

Seperti biasa, saya buat research. Dan hasil penjelajahan itu, maka dikongsikan sedikit tips untuk bantu bayi anda tidur lena:

1. Mandikan dengan air suam sebelum tidur.
Ini memang saya buat, sebab di rumah pengasuh Aqilah mandi untuk malam pada jam 4.30 petang. Terlalu awal. Jadi, saya mandikan sekali lagi sebelum tidur, biasanya selepas Isyak.

2. Urut seluruh badan dengan baby oil.
Kuasa urutan memang hebat! Bukan orang dewasa sahaja suka diurut, bayi juga. Urutan melegakan tekanan, memberikan ketenangan, membantu meransang pertumbuhan dan perkembangan bayi dengan lebih cepat, menguatkan otot dan tulang dan sudah tentu merapatkan hubungan kasih antara ibu dan anak..=). Saya gunakan organic baby oil Mei Mei dengan haruman Lavender.

3. Dodoikan dengan lagu kegemaran dia
Muzik atau alunan lagu yang perlahan boleh membantu bayi tidur lena. Sambil menyusu, saya bacakan surah-surah pendek dan bernasyid atau berzikir. Insyaallah, ia juga membantu perkembangan rohani bayi..dan dijauhkan dari gangguan syaitan..

4. Elakkan merangsang bayi ketika dia hampir tidur.
Contohnya mengagah, bunyikan rattle, bagi dia teether..=). Dan, ransangan yang paling bahaya untuk aqilah ialah suara ayah dia. Banyak kali aqilah kembali bulatkan mata bila dengar suara ayah..Saya terpaksa arahkan suami untuk 'kunci mulut' seketika sementara tidurkan Aqilah.=)

5. Biarkan dia bermain sampai letih. Baru dibawa untuk tidur.
Ada yang cakap kat saya, kena jadualkan waktu tidur bayi. Jangan biar bayi yang buat jadual sendiri. Saya cuba, selepas Isyak bawa masuk bilik untuk ditidurkan walaupun matanya masih bulat. Dan hasilnya, saya stress. Sebab dia masih tak nak tidur, dan apa yang saya dapat hanyalah penat. So, saya biarkan sahaja dia bermain, menjerit, tengok TV etc...sampai lah dia menangis dan merengek untuk minta susu. Inilah masa terbaik untuk ditidurkan..=)

6. Pastikan tempat tidurnya selesa
Tiada semut, debu etc yang boleh menganggu..tak terlalu sejuk dan tak terlalu panas.

Alhamdulillah, kini Aqilah sudah boleh tidur lena, walaupun masih lagi lewat, sekitar jam 12 tgh malam, sebab dia teman ayah tengok TV..=)

Selamat mencuba!


Kata Ibu: Menjadi ibu mengajar saya satu perkara, tidur tidak lagi lena..=)

5 Disember 2009
11.43 am

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 2 comments: Responses to “ Tips: Bantu Bayi Tidur Lena ”

  2. By yujiayao on February 16, 2011 at 2:48 PM

    For those of you who are purchasing Taps,we realize that this is one of the most important purchasing decisions you will make. You have made the best choice in choosing one of our Bathroom Sink Taps,Kitchen Taps or Shower Taps etc, as they are constructed of the highest grade materials to ensure that your new Taps lasts forever. You can be confident in your purchase as each item comes with a no hassle 30 day return privilege.

  3. By Eims @ gold on March 6, 2012 at 10:47 AM

    masalahnya budak main tak letih2 sebelum tido. huhuh.. kita nak tido dulu pun takleh juga,, ishk2.

Perjalanan hidup ini sebentar cuma. Manfaatkan masa sepanjang usia. Tempatmu sebagai anak, jadilah anak yang solehah. Tempatmu sebagai isteri, jadilah bidadari yang membahagiakan suami. Tempatmu sebagai ibu, berusahalah menjadi ibu mithali mendidik generasi rabbani. Tempatmu sebagai insan..jadilah manusia yang berbakti.. Dan sudah pasti, tempatmu sebagai hamba kepada Tuhan yang menciptakan, sedarilah...KITA INI HANYA DI TARAF HAMBA. Carilah seberapa banyak bekal untuk dibawa pulang..ke sana.

Islamic Calendar