Najibah's Weblog

Hidup ini terlalu singkat untuk dihabiskan dengan perkara yang sia-sia.

Link Worth

Bertemu "Puteri Reformasi"

Written by Najibah Mustaffa on 6:05 PM

Masih berupaya mengawal emosi. Alhamdulillah. Hari-hari terakhir ‘bos’ saya masih di Jabatan, saya gunakan sepenuhnya untuk memahami tugas-tugas yang telah di ’handover’ kepada saya.

Berkerut-kerut juga dahi bila melihat senarai outstanding task ynag panjang berjela. Sesekali rasa tense cuba singgah, tapi cepat-cepat ditepis. Nak tak nak, saya perlu kuat, perlu berjiwa besar. Pesan saya pada diri sendiri, tidak perlu mengadu pada manusia. Terkadang, ia hanya menambah kecewa.

Alhamdulillah, dalam kerancakan menerima tugas baru di Jabatan, yang sesekali menyebabkan minda saya terasak dengan 1001 perkara dan perasaan saya yang berkecamuk dengan 1001 rasa, Nisa’ juga makin rancak dengan aktiviti-aktiviti yang makin best and quite challenging. Jadual program, mesyuarat, memenuhi diari saya hampir setiap minggu sehinggalah Ogos nanti.

Memang penat. Habis sahaja waktu pejabat, ada mesyuarat atau program di sebelah malam. Berakhirnya paling cepat pada jam 11 malam, dan selalunya sehingga jam 1-2 pagi.

Namun, kesibukan dan kepenatan inilah yang menghilangkan stress saya! Pelik bukan? 

Dan malam tadi, bertambah lagi kantung pengalaman. Peluang bertemu dengan Puteri Reformasi – YB Nurul Izzah Anwar di rumah Dato’ Seri Anwar merupakan satu pengalaman baru.

Pertama kali bersua muka dengan beliau, hati saya berbisik..”Hmm...lebih cantik dari dalam poster..”. Teringat joke di musim PRU dulu, ”Nurul Izzah menang sebab cantik!”. Macam-macam...

Mesra menghulur tangan bersalam dengan kami yang sampai lambat hampir 1 jam dari masa yang dijanjikan, disebabkan kesesakan jalanraya yang teruk. Orangnya peramah, cergas dan ligat namun sifat tegas beliau terserlah.

Masakan tidak, di usia belum sampai 20-an, beliau sudah ’turun padang’ membela bapa beliau – DSAI ketika isu pemecatan DSAI sebagai TPM pada tahun 1999.

Agak teruja bertemu dengan beliau. Laju tangan saya menaip SMS untuk dihantar kepada ayah dan mereka yang rapat.

Ayah membalas SMS saya..” Hebat kak bah jumpa puteri reformasi..”. Saya tersenyum sendiri. Lega, gembira, bersemangat! Biarpun dengan respon sebegitu ringkas dari ayah, saya terasa ada sokongan atas apa yang saya lakukan sekarang. Selalunya saya suka berkongsi cerita, bukan untuk suka-suka atau mengada-ngada, Juga bukan niat menunjuk-nunjuk, mencanang-canang berita, Cuma saya sekadar ingin berkongsi dengan insan-insan penting dalam hidup saya. Dan berharap pada secebis kata-kata semangat dan perhatian. Agar saya tahu, ada yang menemani saya sepanjang jalan.

Pertemuan dengan Nurul Izzah tidak lah begitu lama. Perbincangan berkisar tentang apa pengisian kemenangan yang harus Pakatan Rakyat lakukan, terutama dalam mendekati golongan muda yang semakin hilang identiti sekarang ini.

Selain kami, rupa-rupanya masih ada 2 kumpulan lain yang juga datang untuk bertemu beliau. Memahami beliau ada tetamu lain. kami harus mengundur diri.

” Tahniah YB, insyaallah kita bekerjasama selepas ini..” . Ucap saya sebelum meminta diri. Beliau tersenyum manis.

Semoga Allah membantu apa yang diusahakan ini, membersihkan hati-hati petugas Islam dari hati yang berkepentingan dunia, dan semoga Allah terus memberi ilham pada kita semua untuk terus menyumbang sesuatu ke arah pengislahan masyarakat yang makin parah hari ini.

Ya Allah, hambaMU ini ingin terus istiqamah. Perteguhkanlah!

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 0 comments: Responses to “ Bertemu "Puteri Reformasi" ”

Perjalanan hidup ini sebentar cuma. Manfaatkan masa sepanjang usia. Tempatmu sebagai anak, jadilah anak yang solehah. Tempatmu sebagai isteri, jadilah bidadari yang membahagiakan suami. Tempatmu sebagai ibu, berusahalah menjadi ibu mithali mendidik generasi rabbani. Tempatmu sebagai insan..jadilah manusia yang berbakti.. Dan sudah pasti, tempatmu sebagai hamba kepada Tuhan yang menciptakan, sedarilah...KITA INI HANYA DI TARAF HAMBA. Carilah seberapa banyak bekal untuk dibawa pulang..ke sana.

Islamic Calendar