Najibah's Weblog

Hidup ini terlalu singkat untuk dihabiskan dengan perkara yang sia-sia.

Link Worth

Selamat bertugas Ustaz!

Written by Najibah Mustaffa on 1:34 PM

Pagi ini ketika memandu ke pejabat, saya menerima SMS daripada Ustaz wan.

“ Seram sejuk juga rasa nak mula tempat baru. Doakan saya agar diberi kekuatan “

SMS beliau saya balas:

” Selamat bertugas Ustaz. Insyaallah, Allah akan bantu dan permudahkan. Doakan saya sama ”

Hmm, terasa sedih pulak datang kerja pagi ni bila tengok bilik Ustaz gelap je. Nor, officemate pulak EL. Tinggallah saya keseorangan.

” Apa yang ada, jarang disyukuri...apa yang tiada, sering dirisaukan...”

Mungkin. Dulu masa ustaz masih jadi bos, banyak kali juga kami ’bergaduh’. Kecil hati pun selalu, lebih-lebih lagi bila kena marah dengan bos. Biasalah, dalam tempoh mencari keserasian dalam bekerja.

Dan hari ini, bila ustaz dah berhijrah ke tempat lain, saya benar-benar terasa kehilangan. Mungkin sejak akhir-akhir ini saya banyak berbincang dan berkongsi dengan beliau.

Petang Jumaat lalu, hari terakhir Ustaz di TM, sangat menguji perasaan saya dan staff-staff lain yang rapat. Dan juga mungkin Ustaz. Cuba menahan airmata dari mengalir, tapi gagal.

Ketika memandu pulang dari pejabat ke rumah, airmata tidak henti-henti mengalir. Selepas solat Maghrib, ketika berdoa, saya panjatkan doa agar Allah beri saya kekuatan untuk lead department sementara mendapat pengganti Ustaz Wan. Airmata menitis lagi. Dicapai al-Qur’an, dan ketika mengalunkan Kalamullah, hujan airmata ini makin melebat!

Airmata ini mungkin boleh jadi kerana hati saya begitu terasa akan sebuah ’kehilangan’. Di saat saya sedang seronok berguru, sedang jatuh cinta dengan bidang mu’malat dan industri takaful, di saat itu juga ustaz mengambil keputusan untuk berhijrah.

Dan airmata ini juga boleh jadi kerana hati saya sedang dipagut ’kebimbangan’ untuk memikul tanggungjawab sebesar ini. Kerana saya tahu, tugas di Jabatan Syariah ini tanggungjawabnya besar.

Saya yakin ada hikmah yang besar di sebalik semua ini. Dan saya masih mencarinya.....

Dan, saya doakan Ustaz terus cemerlang dalam perkhidmatannya di Takaful Ikhlas.

....doakan saya juga......

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 0 comments: Responses to “ Selamat bertugas Ustaz! ”

Perjalanan hidup ini sebentar cuma. Manfaatkan masa sepanjang usia. Tempatmu sebagai anak, jadilah anak yang solehah. Tempatmu sebagai isteri, jadilah bidadari yang membahagiakan suami. Tempatmu sebagai ibu, berusahalah menjadi ibu mithali mendidik generasi rabbani. Tempatmu sebagai insan..jadilah manusia yang berbakti.. Dan sudah pasti, tempatmu sebagai hamba kepada Tuhan yang menciptakan, sedarilah...KITA INI HANYA DI TARAF HAMBA. Carilah seberapa banyak bekal untuk dibawa pulang..ke sana.

Islamic Calendar