Najibah's Weblog

Hidup ini terlalu singkat untuk dihabiskan dengan perkara yang sia-sia.

Link Worth

I have been tagged!

Written by Najibah Mustaffa on 9:28 PM



Assalamualaikum semua.

Entri kali ini adalah untuk membayar hutang tag, setelah di tag oleh Faiz beberapa minggu lepas. Kali ini baru berkesempatan untuk jawab. Faiz, here my answers:

1) Apakah nama blog anda sekarang dan kenapa anda memilih nama itu?

”Kembara Seorang Hamba”. Nama @ Tagline ni menjadi pilihan sebab saya ingin selalu mengingatkan diri, bahawa saya ini hanya seorang hamba Allah, lemah serba-serbi, dan mustahil mampu berjalan di atas muka bumi ini tanpa izin dan inayah dari-NYA.

(Mungkin nama blog ini akan ditukar atas permintaan suami saya, katanya hampir sama dengan nama blog Latiffah @ Kembara Seorang Aku.


2) Apakah link blog anda sekarang dan bagaimana boleh timbul idea untuk menamakannya seperti itu?


http://nuwairah.blogspot.com/

Bertemu dengan nama ‘nuwairah’ ketika belajar di Universiti Malaya, Nilam Puri, Kelantan pada tahun 2000. Masa tu beli Diari Muslimah (dari Jaafar Rawas) dan dalam diari tu ada dicatat koleksi nama-nama indah dan makna menurut Islam.

Berkenan dengan ‘nuwairah’ yang bermaksud ‘satu jaluran cahaya yang halus’. Sejak itu, selain najibah, nama saya adalah ‘an-nuwairah’ (ditambah ‘alif lam’) dan jangan tidak percaya, nama itu begitu sinonim dengan saya ketika di nilam puri, sehingga ada sahabat-sahabat yang memanggil saya dengan nama tersebut.

Nama ini dipilih dengan harapan, mudah-mudahan, saya mampu menjadi ‘cahaya’ yang menerangi insan-insan yang saya cintai dan sayangi sepanjang hidup saya.

3) Apakah metod penulisan dalam blog anda?

Tiada metod khusus. Menulis apa sahaja yang terlintas di fikiran dan hati.

4) Aktif menulis penulisan ilmiah dalam blog tapi kurang aktif di khalayak luar (dakwah)?

Penulisan ilmiah? Hmm, saya belum sampai ke tahap itu. Rasanya saya lebih aktif ‘di luar’ berbanding menulis blog. Sejak terlibat dengan Nisa’ Malaysia, saya melihat dakwah dalam kacamata yang lebih luas. Konsepnya mudah. Setiap hari anda ada peluang berdakwah kerana setiap hari anda berjumpa mad’u (sasaran dakwah). Dan dakwah itu boleh jadi dengan hanya berwajah manis, senyum dan salam setiap kali anda bertemu orang, dan pamerkan akhlak mulia sebagaimana ajaran Islam. Jadilah manusia bermagnet! Mudah-mudahan dengan tempias anda menjadi ‘model’ Islam acuan Rasulullah, insan-insan di luar sana tidak lagi negatif kepada Islam. Itu juga dakwah.


5) Pernah terasa nak hapuskan blog anda? Sebabnya?
Pernah. Bila terasa menjadi ‘blogger’ mendedahkan diri kepada fitnah, dan mungkin diri sendiri menjadi fitnah dan tulisan dalam blog tidak bermanfaat kepada orang lain. Bimbang lebih banyak dosa berbanding pahala.

6) Apakah pendapat anda mengenai blog kepada pemilik blog yang tag anda ini?

Faizah @ Faiz. Bila baca blog Faiz, komen saya: Faiz ada bakat menulis! Kalau diasah, boleh berada satu saff dengan novelis tanahair dan juga teman akrabnya cik ummu.

Baca blog Faiz terasa seolah-olah ‘mendengar’ Faiz bercerita. Teruskan menulis!

Itu sahaja jawapan saya. Dan buat masa ni, saya tiada idea untuk tag siapa-siapa. Mohon langgar peraturan tag!
@kakros01

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 3 comments: Responses to “ I have been tagged! ”

  2. By Hailah Resources on April 11, 2009 at 3:19 PM

    ala.. x sama pun.. kembara seorang aku ngan kembara seorang hamba.. nak buat cemana.. kita ex room mate, ada la ide yg ter sama tp tak serupa tu..

  3. By Najibah Mustaffa on April 12, 2009 at 10:58 AM

    Hehehe...memang tak sama pun. ntah ek?hehehe

  4. By Anonymous on September 5, 2010 at 9:40 AM

    Hi there, I create your blog via Google while searching for the purpose earliest grant-in-aid since a marrow spell and your execution looks in point of fact exciting on me

Perjalanan hidup ini sebentar cuma. Manfaatkan masa sepanjang usia. Tempatmu sebagai anak, jadilah anak yang solehah. Tempatmu sebagai isteri, jadilah bidadari yang membahagiakan suami. Tempatmu sebagai ibu, berusahalah menjadi ibu mithali mendidik generasi rabbani. Tempatmu sebagai insan..jadilah manusia yang berbakti.. Dan sudah pasti, tempatmu sebagai hamba kepada Tuhan yang menciptakan, sedarilah...KITA INI HANYA DI TARAF HAMBA. Carilah seberapa banyak bekal untuk dibawa pulang..ke sana.

Islamic Calendar