Najibah's Weblog

Hidup ini terlalu singkat untuk dihabiskan dengan perkara yang sia-sia.

Link Worth

9 Bulan Membina Bahagia

Written by Najibah Mustaffa on 10:02 AM

Selepas akad nikah: 17 Oktober 2008 (17 Syawal 1429)

Ucapan ringkas dengan tulisan tangan: 'Buat pasangan SAMARA (SAkinah, MAwaddah wa RAhmah), Gus Hisyam dan Kak Jibah' tercatat di muka depan buku "Bawa Hatimu Kepada Tuhan" karya Ustaz Amal .

Saya tersenyum menerima hadiah itu dari Ummu ketika bertemu beliau di Terminal Bas Kuantan. Ini buku ketiga yang dihadiahkan oleh pen
ulis muda berbakat ini kepada kami suami isteri. Terima kasih Ummu!.

Hari ini hari Jumaat bersamaan 17 Julai 2009.

17 Oktober 2008, juga bertepatan hari Jumaat, kami diijabkabulkan selepas solat Isyak. Akad yang disempurnakan suami telah menjadikan
kami suami isteri. Memasuki gerbang perkahwinan dengan 1001 perasaan, harapan, juga impian.

Sudah 9 bulan rupanya. Sebetulnya, terasa masih terlalu baru kami melayari alam rumahtangga. Sedang dalam debaran menunggu kelahiran permata hati kami beberapa hari lagi, Insyaallah.

Dan, pasangan SAMARA yang dinobatkan oleh Ummu kepada kami itu, kami terima sebagai doa, bukan sebagai 'title'. Perjalanan rumahtangga ini masih panjang. Kami baru sahaja memulakan pelayaran, dari tepian pantai yang damai
ke tengah lautan yang bergelora, berbekal sedikit ilmu dan pengalaman yang terus dicari dan dipelajari setiap hari. Dengan harapan, kami selamat untuk tiba ke destinasi. Kami masih belum diuji gelora hebat. Bahtera rumahtangga ini masih belum dipukul badai yang mengganas.

Ya. 9 bulan ini saya dan suami membina bahagia. Dan, sedikit sebanyak kami sudah mula merasai ujian hidup berumahtangga. Sesekali berselisih
pendapat dalam hal itu dan ini kadang-kadang membawa saya merajuk hati, namun alhamdulillah, itu tidak lama. Kerana, saya takut dan bimbang untuk berlama-lama mengikut emosi, bimbang kalau-kalau murka Allah menimpa saya lantaran suami berjauh hati!.

"Beruntung Hisham kahwin dengan enti..". Kata seorang sahabat suami kepada saya.

Namun bagi saya, bila sudah memetrai janji sebagai suami-isteri untuk hidup bersama sehingga ke hujung usia, tidak timbul soal siapa beruntung memiliki siapa. Jawab saya pada sahabat tersebut:

" Dalam perkahwinan, tiada siapa untung, atau sia
pa rugi. Kami sama-sama beruntung. Dipertemukan jodoh dan berusaha ke arah menyempurnakan sebahagian agama. Alhamdulillah, sehingga ini, kami saling melengkapi antara satu sama lain ".

Ya. Saya sendiri terlalu banyak kekurangan, dan selalunya kekurangan itu ditampung oleh dia yang bernama suami. Dia juga bukanlah siapa-siapa. Seperti saya, ada kurang dan lebihnya. Namun, menyedari dia sebagai imam dalam rumahtangga kami, hati saya sentiasa lunak untuk menerima 'didikannya' saban hari.

Di sebalik minatnya pada Kamen Rider, Ultraman, Transformers, novel dan cerita fiksyen, siri penyiasatan.. yang turut sama 'mengheret' say
a ke 'dunia' itu, selalu sahaja ada tegurannya yang membekas di hati saya. Adakala tegurannya sedikit menghiris rasa menyebabkan saya mengambil masa yang lama untuk menerima, dan adakala teguran itu membuatkan saya menitis airmata lantaran bersyukur kerana ada yang ingin memperbaiki kelemahan diri saya.

Ya Allah, hambaMU ini mensyukuri nikmat perkahwinan ini. Sering saya katakan kepada adik-adik Anjung Zahra' yang sering bertanya itu dan ini tentang perkahwinan yang mungkin masih misteri bagi mereka.

Perkahwinan ini tidak semuanya indah belaka. Ada musim bahagia yang menenangkan jiwa dan ada juga musim derita yang menggoncang rasa.
Semua itu perlu dilalui dengan iman dan kefahaman. Berbekalkan pedoman dan panduan kita sebagai insan beragama.

9 bulan ini masih terlalu baru. Kami perlu terus berdoa agar rumahtangga ini sentiasa diredhai Allah. Agar cinta dan kasih-sayang yang terhimpun dalam sebuah akad yang sah ini memberi kami kekuatan untuk terus memperbaiki diri menuju jalan ke taman nan indah. Cinta dan Syurga Allah!.

Doakan kami.

17 Julai 2009
Jumaat
10.51 am.

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 1 comments: Responses to “ 9 Bulan Membina Bahagia ”

  2. By Hairin Herlina Abdul Halim on July 17, 2009 at 8:21 PM

    Tatkala hati digerakkan Allah utk "mencadangkan dan menyerahkan" seorang sahabat akrab kpd seorang lelaki, tiada apa yang mampu menjamin jodoh kalian, melainkan ketetapan Allah sejak Azali..

    Doaku sentiasa mengiringi kalian, moga2 dipermudahkan perjalanan kalian menuju gerbang kebahagiaan abadi dunia & akhirat...

    Mohon juga doa kalian, semoga kami juga sentiasa dinaungi rahmat & kasih sayang Allah dalam membina mahligai bahagia demi mencapai redha Ilahi..

    Salam sayang dr seorang sahabat dunia & akhirat..:)

Perjalanan hidup ini sebentar cuma. Manfaatkan masa sepanjang usia. Tempatmu sebagai anak, jadilah anak yang solehah. Tempatmu sebagai isteri, jadilah bidadari yang membahagiakan suami. Tempatmu sebagai ibu, berusahalah menjadi ibu mithali mendidik generasi rabbani. Tempatmu sebagai insan..jadilah manusia yang berbakti.. Dan sudah pasti, tempatmu sebagai hamba kepada Tuhan yang menciptakan, sedarilah...KITA INI HANYA DI TARAF HAMBA. Carilah seberapa banyak bekal untuk dibawa pulang..ke sana.

Islamic Calendar