Najibah's Weblog

Hidup ini terlalu singkat untuk dihabiskan dengan perkara yang sia-sia.

Link Worth

Larut Dalam Cinta & Seruan Sinis!

Written by Najibah Mustaffa on 1:01 PM

Assalamualaikum

Saya kini larut dalam cinta. Hanyut bersama bait-bait indah karya Kang Abik dalam novel Ketika Cinta Bertasbih 1...dan kini saya sedang menghabiskan Ketika Cinta Bertasbih 2. Walaupun novel ini sudah lama diterbitkan, namun hanya kini saya tertarik untuk membacanya kerana didorong oleh suami.

Novel yang membawa saya menghayati bukan sahaja erti cinta sesama manusia, bahkan lebih dari itu, cinta pada Allah yang maha Esa. Cinta yang perlu disuburkan sentiasa, dengan qiyam, rukuk dan sujud kita, pada manisnya khusyuk tika beribadah , pada butir-butir tasbih di bibir yang sentiasa mengalun zikir...pada rasa syukur yang kian bertambah..segala-galanya!.

Sambil membaca, saya memuhasabah diri. Perasaan yang sama hadir ketika saya menghayati novel Ayat-ayat Cinta dua tahun yang lalu.

Cuma, perasaan saya sedikit terhenyak dengan komen seseorang di FB gara-gara status saya yang dipaparkan:

" Selesai Ketika Cinta Bertasbih 1..sedang menyambung KCB 2...lepas ni Laskar Pelangi pulak, pastu Sang Pemimpi...(demam membaca novel melanda kami suami-isteri..) "

Komen seseorang itu (yang tidak saya kenali):

" Tak rasa demam nak baca Al-Quran ke? Dlm tu lg sarat dgn crita n pengajaran. True stories plak tu. Sy ni nak baca KitabuLlah pun x brapa sempat. Novel2 jauh skali"

Kategori apa komen sebegini?

Untuk mengingatkan saya bahawa baca al-Qur'an itu lebih afdhal?
Untuk memberitahu saya bahawa membaca novel membuang masa?
Untuk 'menyedarkan' saya bahawa masa itu emas?
Untuk...dan untuk..dan untuk...

Entah..saya sukar menafsirkan. Cuma, perasaan saya terhenyak.

Seandainya saya ini mad'u (golongan sasaran yang diseru kepada kebaikan Islam), saya tidak akan terasa tertarik dengan 'seruan' yang menggunakan cara dan bahasa sedemikian. Entah, 'seruan' yang penuh sinis!

Saya menjawab semula komen tersebut dengan membuang emosi jauh-jauh:

" Insyaallah, setiap dari kita ada amalan harian sbg supplemen jiwa. Cuma, rasanya tidak perlu dihighlight dlm FB ni. Dan, ISLAM ni agama yg penuh dgn hikmah dan pengajaran. Hikmah dan pengajaran itu ada yg boleh kita dapat dari al-Qur'an, sunnah dan sirah..juga dari novel-novel yg membangun jiwa. Dan, mungkin cerita-cerita di televisyen...alhamdulillah, Allah masih mengurniakan saya masa untuk itu. Syukran atas peringatan."

Maaf. Saya memang sangat teliti dan sensitif dengan 'bahasa' yang digunakan. Ingatan ini untuk saya dan sahabt-sahabat juga,supaya sentiasa menjaga adab dalam berbahasa..

Pesan baginda kepada kita:

Dari Abdullah bin 'Amr bin 'Ash r.a. katanya, seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW, "Orang Islam yang bagaimanakah yang paling baik?" Jawab Rasulullah SAW, "Ialah orang-orang yang menjaga orang-orang Islam lainnya dari bencana lidah dan perbuatannya." (Sahih Muslim)

Kerana pulut santan binasa,
Kerana mulut..mungkin membuah dosa!

Najibah
3 Julai 2009
1.22 pm
Kuantan, Pahang



Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 3 comments: Responses to “ Larut Dalam Cinta & Seruan Sinis! ”

  2. By Kak Zaimah on July 4, 2009 at 7:22 AM

    Kalau bahan bacaan yang bagus, apa salahnya.. Moga anak dalam kandungan dapat manfaat juga..

  3. By ummuharith on July 4, 2009 at 9:38 AM

    bc quran mmg dpt pahala. tp klu stkt bc, fhm nya x pun.. terus jgk dlm kejahilan.
    baca novel.. novel tu pun ada peringatan dr quran dan sunnah. apatah lg dpt memberi kesedaran dan keinsafan.. x kurg jg pahalanya. memahami al-quran dari medium yg dimudahkan oleh org berilmu.

    bah, rajin menulis skrg. bagus3.

  4. By Najibah Mustaffa on July 4, 2009 at 5:33 PM

    To Kak Zaimah:
    Realiti yang mengenalkan kita bahawa manusia ini pelbagai..:-)

    To Ummuharith:
    Ya. Novel juga satu uslub dakwah bukan?. Hmm, rajin menulis sebab banyak masa dan banyak idea..:-)

Perjalanan hidup ini sebentar cuma. Manfaatkan masa sepanjang usia. Tempatmu sebagai anak, jadilah anak yang solehah. Tempatmu sebagai isteri, jadilah bidadari yang membahagiakan suami. Tempatmu sebagai ibu, berusahalah menjadi ibu mithali mendidik generasi rabbani. Tempatmu sebagai insan..jadilah manusia yang berbakti.. Dan sudah pasti, tempatmu sebagai hamba kepada Tuhan yang menciptakan, sedarilah...KITA INI HANYA DI TARAF HAMBA. Carilah seberapa banyak bekal untuk dibawa pulang..ke sana.

Islamic Calendar