Najibah's Weblog

Hidup ini terlalu singkat untuk dihabiskan dengan perkara yang sia-sia.

Link Worth

Bila Aqilah Ada Masalah 'Poo' ...

Written by Najibah Mustaffa on 9:58 AM

Assalamualaikum w.b.t

Entah apa masalahnya, Aqilah jarang sangat 'poo' sejak lepas pantang hari tu. Paling lama sampai 10 hari. Saya memang risau. Kadang-kadang terfikir, sebab salah saya yang tak jaga makan ke? Tapi rasanya saya pun memilih soal makan, cuba elakkan makanan yang boleh bagi kesan tak bagus pada Aqilah.

Hasil dari pembacaan, tanya kawan, minta nasihat doktor dan macam-macam lagi, saya cuba beberapa cara secara konsisten. Oleh kerana Aqilah menyusu secara eksklusif, saya:

1. Minum air perahan asam limau nipis (3 biji) yang dicampur sedikit garam halus. Memang 'kaww' la rasanya. (Tips:Nitrah @ Kak Andak)
2. Minum jus oren (Tips: Mama Jiah)
3. Banyakkan minum air kosong. Ni untuk tambah pengeluaran susu sekali.
4. Makan buah prune (Tips: Rusni)
5. Buat senaman 'kayuh basikal' pada Aqilah. Dan dia seronok! :-) (Tips: Carian Internet)
6. Urutan 'I Love You' pada perut Aqilah. Tersengih-sengih Aqilah ibu main-main kat perut dia. (Tips: Majalah Pa & Ma)
7. Letak vicks atau minyak angin di pusat dan urut secara lembut. (Tips: Wardatul Aishah)

Banyak bukan? Kalau ada 100 cara pun, ibu sanggup buat demi Aqilah..:-)

Dan HASILNYA...Alhamdulillah, Aqilah 'poo' macam biasa dan secara semulajadi (tanpa bantuan ubat) setelah 9 hari!. Lega hati ibu.

Mungkin ibu-ibu yang ada problem yang sama, anda boleh cuba. Mudah-mudahan membantu.

Info: Tiada masalah sembelit bagi bayi yang BF sebab susu ibu mudah dihadam. So, kalau bayi tak 'poo' dalam masa beberapa hari pun, JANGAN RISAU (ni nurse pesan dan sumber bacaan internet) selagimana dia happy, perut tak kembung dan tak ada tanda-tanda lain yang bayi sakit etc.

13 Oktober 2009
10.12 am

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 0 comments: Responses to “ Bila Aqilah Ada Masalah 'Poo' ... ”

Perjalanan hidup ini sebentar cuma. Manfaatkan masa sepanjang usia. Tempatmu sebagai anak, jadilah anak yang solehah. Tempatmu sebagai isteri, jadilah bidadari yang membahagiakan suami. Tempatmu sebagai ibu, berusahalah menjadi ibu mithali mendidik generasi rabbani. Tempatmu sebagai insan..jadilah manusia yang berbakti.. Dan sudah pasti, tempatmu sebagai hamba kepada Tuhan yang menciptakan, sedarilah...KITA INI HANYA DI TARAF HAMBA. Carilah seberapa banyak bekal untuk dibawa pulang..ke sana.

Islamic Calendar