Najibah's Weblog

Hidup ini terlalu singkat untuk dihabiskan dengan perkara yang sia-sia.

Link Worth

Say YES to Breastfeeding!

Written by Najibah Mustaffa on 1:37 PM

Teruja! Ya..saya sangat teruja tentang penemuan baru hampir setiap hari tentang kebaikan penyusuan ibu. Baru bergelar ibu, saya akui SANGAT kurang ilmu dan info tentang BF ni. Yang saya tahu hanyalah BF memang bagus.

Atas sifat ingin tahu dan keinginan yang sangat mendalam untuk BF Aqilah sehingga umurnya 2 tahun, setiap hari saya surf internet cari info tentang BF. Teknik BF yang betul, EBM bagi ibu bekerja, milk storage, cara untuk pastikan supply susu sentiasa ada, penyusuan dalam Islam.

Huh!! Saya memang sangat excited. Dan, ada satu blog yang best dan banyak info berguna sedang saya layari ialah SARAKIDS. Bagi ibu-ibu yang komited dengan BF, anda pasti dapat banyak maklumat baru dari blog ni.

Selain internet surfing, majalah Pa & Ma juga menjadi bacaan wajib saya setiap bulan untuk memastikan hasrat saya untuk BF tercapai. Alhamdulillah, suami juga support dan tidak miss belikan Pa & Ma setiap bulan. Thanks! :-)

Sekarang saya tengah survey pam susu yang terbaik. Ada beberapa brand yang disyorkan, antaranya AVENT, SPECTRA 3 dan MEDELA, dan saya masih membuat research dan survey to choose yang mana terbaik. Walaupun mahal, saya tak rasa rugi sebab ia sangat berguna untuk saya supply makanan terbaik untuk anak saya. Meskipun ada yang mencadangkan TIDAK PERLU beli pam, saya rasa ia TETAP PERLU dalam keadaan saya bekerja. Saya perlukan 1 complete set pump (termasuk untuk storage) ketika saya mengepam di pejabat, dan yang penting ianya efektif, praktikal dan memastikan saya disiplin dalam mengepam untuk elakkan low milk supply.

Kenapa nak beli auto pump? Jawapannya, saya sedang guna manual pump jenama Pureen. Hasilnya not bad tapi penat. Dan, bila bekerja dalam keadaan saya mengejar masa + penat, gunakan manual pump menyebabkan saya give-up dan fed-up. Tambahan lagi, kualitinya kurang bagus (pam sudah berbunyi kriok kriek…).

Saya sudah mula faham HIKMAH yang tersembunyi disebalik saranan penyusuan dalam Islam. Kenapa Allah sebut tentang penyusuan dalam al-Qur’an. Dan, saya akan terus cari info tentang BF dan insyaallah akan dikongsi dalam blog ini. Semoga Allah memudahkan saya untuk meneruskan hasrat ini. Demi dia si permata hati. Segala yang terbaik untuknya.

Say YES to Breastfeeding!. :-)

1 Oktober 2009
Kuantan, Pahang


Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 0 comments: Responses to “ Say YES to Breastfeeding! ”

Perjalanan hidup ini sebentar cuma. Manfaatkan masa sepanjang usia. Tempatmu sebagai anak, jadilah anak yang solehah. Tempatmu sebagai isteri, jadilah bidadari yang membahagiakan suami. Tempatmu sebagai ibu, berusahalah menjadi ibu mithali mendidik generasi rabbani. Tempatmu sebagai insan..jadilah manusia yang berbakti.. Dan sudah pasti, tempatmu sebagai hamba kepada Tuhan yang menciptakan, sedarilah...KITA INI HANYA DI TARAF HAMBA. Carilah seberapa banyak bekal untuk dibawa pulang..ke sana.

Islamic Calendar