Najibah's Weblog

Hidup ini terlalu singkat untuk dihabiskan dengan perkara yang sia-sia.

Link Worth

Untukmu yang tersayang

Written by Najibah Mustaffa on 1:32 PM

Sudah sebulan Aqilah ada problem ‘poo’. Pernah sampai 10 hari tak ‘poo’. Masa 1st time Nampak Aqilah kesakitan nak ‘poo’, saya menangis. Sedih. Kememeh betul lah ibu ni. Huhu..Tiga kali pergi klinik. Still tak OK walaupun bagi minum ubat yang doktor bagi. Dan, semalam kali ke-4 ibu dan ayah terpaksa masukkan ubat supaya dia poo.

Saya seboleh-bolehnya nak elakkan guna ubat macam tu, bimbang ada kesan pada Aqilah, lagipun dia kecik lagi. Tapi semalam desperate, sebab dia dah meragam, tak senang duduk dan kata pengasuh..sepanjang hari dia asyik menangis je.

Saya tanya ramai kawan-kawan yang pernah face dengan problem macam ni, macam-macam komen dan tips yang diberikan. Ada yang kata itu normal bagi baby yang BF secara eksklusif. Ada yang suruh bawa jumpa pakar kanak-kanak.

Ibu juga buat research (macam gaya bagus je…) kat internet. Macam-macam cadangan diberikan. Ada yang kata bagi baby minum jus buah sikit dan minum madu (ni ibu tak berani buat sebab Aqilah kecik lagi), ada yang suruh buat senaman ‘kayuh basikal’ kat Aqilah dan ada yang kata biar je…huhuhu.

Dan, kebetulanYM dengan Mama Jiah, bagi tips untuk masalah ni – blend buah oren buat jus untuk saya minum. Balik kerja singgah pasar malam nak beli oren tapi takde. So, blend dragon fruit je (yang memang dah ada kat rumah).

Alhamdulillah, hari ni, Aqilah dah kembali OK. Semalam ayah pergi Giant pun belikan buah oren dan prune untuk ibu makan. Hmmm..antara beberapa tips yang boleh dikongsi (yang saya pernah buat dan berkesan) untuk ibu yang berhadapan dengan masalah yang sama:
1. Ibu banyakkan minum jus buah. (sebelum ni ibu Aqilah liat sikit makan buah. Malas nak kupas..:D)
2. Banyakkan minum air kosong
3. Elakkan minum teh.
4. Buat senaman dan urutan pada baby (Majalah Pa & Ma ada tunjuk macamana caranya).

Dan ingatan untuk ibu, JAGA MAKAN. Apa yang ibu makan, itulah yang akan dapat kat baby. Hmm..bukan senang jaga anak kecil ni. Saya selalu cakap kat suami, jaga baby ni macam pegang kristal. “Handle with care”. Memang susah (dan boleh stress kalau tak sabar), tapi ibu sanggup buat apa sahaja…segala yang terbaik UNTUKMU YANG TERSAYANG..

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 1 comments: Responses to “ Untukmu yang tersayang ”

  2. By Muna 'Izzah Fadzil on October 8, 2009 at 12:16 PM

    begitulah adat dan takdirnya seorang ibu, jeeb. :)

Perjalanan hidup ini sebentar cuma. Manfaatkan masa sepanjang usia. Tempatmu sebagai anak, jadilah anak yang solehah. Tempatmu sebagai isteri, jadilah bidadari yang membahagiakan suami. Tempatmu sebagai ibu, berusahalah menjadi ibu mithali mendidik generasi rabbani. Tempatmu sebagai insan..jadilah manusia yang berbakti.. Dan sudah pasti, tempatmu sebagai hamba kepada Tuhan yang menciptakan, sedarilah...KITA INI HANYA DI TARAF HAMBA. Carilah seberapa banyak bekal untuk dibawa pulang..ke sana.

Islamic Calendar