Najibah's Weblog

Hidup ini terlalu singkat untuk dihabiskan dengan perkara yang sia-sia.

Link Worth

Masa Emas Kami @ Janda Baik, 10-12 November

Written by Najibah Mustaffa on 1:43 PM

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, 10-12 November lalu, kami sekeluarga dapat bercuti di Seri Pengantin Resort, Janda Baik, Pahang. Sebenarnya ayah ada kursus KPI, ibu dan aqilah hanya tumpang 4 kaki, join sekali untuk bercuti. Sebab sepanjang sebulan yang lepas, ayah asyik berkursus dan kami asyik kena tinggal. Jadi kali ni, ibu decide nak ikut, sebab b
osan asyik kena tinggal. =)



Dan, harga yang perlu kami bayar adalah RM530, untuk penginapan di Deluxe Garden View selama 3 hari 2 malam, beserta makan 6kali sehari. Komen saya, adalah TIDAK BERBALOI dengan harga semahal itu sebab kemudahan yang disediakan adalah standard.


Cubaan Aqilah untuk meniarap dalam kereta, dalam perjalanan ke Janda Baik.
Demam. Selepas kena inject (untuk imunisasi 3 bulan). Aqilah sangat liat untuk makan ubat, nampak syringe je, dia dah buat gaya reject. Ibu terpaksa tampal 'kool fever for children' pada dahi dan belakang badan untuk turunkan suhu. Alhamdulillah demam dia dah kebah.
Kami baru keluar bilik selepas ayah tamat slot petang. Masa untuk berjalan-jalan.
Terasa Aqilah dah makin berat (latest 5.1kg)..ayah pulak kena dukung.
Ya Allah, sempurnakanlah perjalanan baitul muslim ini dengan sakinah, mawaddah dan rahmah yang Engkau titipkan ke dalam hati-hati kami ini.

Landskapnya boleh dikatakan cantik..ok lah..tapi masih tak berbaloi kami bayar RM530..(still tak puas hati sampai hari ni)..
Aqilah dan ayah menikmati suasana petang di tepi swimming pool.
Aqilah dan Kak Wan, rakan sepejabat ayah. (Muka nak menangis, sebab aqilah dah kenal orang..)
Antara penceramah kursus tersebut adalah Cik Multazimah (Izie) yang didatangkan khas daripada Perak. Cik Izie ini merupakan rakan sekuliah kami di UM. =)
Hari terakhir, sementara tunggu makan tengahari, bagi ikan makan dari balkoni bilik.
"Kan best kalau belakang rumah kita ada kolam macam ni.." kata ayah.
Ibu dan ayah beraktiviti bagi ikan makan. Aqilah pula masih lena.
Dan, kepuasan sebenar saya selama 3 hari tersebut adalah masa emas bersama keluarga, terutama bersama anak tersayang. Jujurnya, sejak bekerja semula, saya rindukan untuk memandikan Aqilah, memakaikannya lampin, bermain-main dengannya, bersamanya sepanjang hari, di mana itu hanya dapat saya perolehi ketika di hujung minggu sahaja.

Di hari bekerja, hantar anak yang masih tidur ke rumah pengasuh, dan ambil semula lewat petang, ketika dia sudah siap mandi...Saya rindukan tugas-tugas seorang ibu.

Alhamdulillah, percutian 3 hari ini mengembalikan semula tugas-tugas itu kepada saya walaupun seketika.

Alhamdulillah.

** Rumah yang dipenuhi dengan maki hamun, kemarahan, kekecewaan bukanlah sebuah kediaman, ianya hanya sebuah rumah, tempat berteduh. Ianya hanya merosakkan jiwa.




Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 1 comments: Responses to “ Masa Emas Kami @ Janda Baik, 10-12 November ”

  2. By Unknown on November 15, 2009 at 11:23 AM

    Wah.. mmg syok Aqilah m'besar dlm susana b'beza2. Sure bsr2 nnt jd org yg byk pengalaman & rajin merantau cari ilmu..

Perjalanan hidup ini sebentar cuma. Manfaatkan masa sepanjang usia. Tempatmu sebagai anak, jadilah anak yang solehah. Tempatmu sebagai isteri, jadilah bidadari yang membahagiakan suami. Tempatmu sebagai ibu, berusahalah menjadi ibu mithali mendidik generasi rabbani. Tempatmu sebagai insan..jadilah manusia yang berbakti.. Dan sudah pasti, tempatmu sebagai hamba kepada Tuhan yang menciptakan, sedarilah...KITA INI HANYA DI TARAF HAMBA. Carilah seberapa banyak bekal untuk dibawa pulang..ke sana.

Islamic Calendar