Najibah's Weblog

Hidup ini terlalu singkat untuk dihabiskan dengan perkara yang sia-sia.

Link Worth

Saya dan Facebook

Written by Najibah Mustaffa on 2:50 PM

Assalamualaikum

Saya masih lagi sibuk dengan tugasan di kolej. Masih ada 1 subjek yang belum ditanda, assignment secara individu pelajar saya yang berjumlah 72 orang untuk ditanda, borang markah penilaian pencapaian pelajar dan juga tugas sebagai PA.

Sehari suntuk menekuni tugas, dan sementara tunggu jam 3.30 untuk balik dan terus bertolak ke Jengka petang ini, singgah sekejap di blog untuk sedikit update.

Tentang Facebook. Saya aktif Facebook semenjak setahun yang lalu, dan dalam cakap-cakap orang tentang FB ini ejen Yahudi, saya pada mulanya gusar untuk menggunakan aplikasi internet ini. Namun, bila membaca komen dan buah fikiran Ustaz Hasrizal Jamil tentang FB, saya rasa ianya medium yang wajar dimaksimakan penggunaannya untuk pelbagai tujuan yang baik.

Dengan FB, beberapa manfaat yang saya dapat ialah:

1. Dapat berhubung @ 'jumpa' semula dengan kawan-kawan lama yang sudah berbelas tahun tidak berjumpa dan tidak tahu berita. Ada kawan di SK Rusila, SMKA Sheikh Abdul Malik, sahabat UM - senior dan junior, juga teman-teman di Takaful Malaysia, tempat saya berkhidmat dulu.

2. Dapat update tentang isu semasa (sangat bermanfaat sebab lately saya malas baca paper!!).

3. Dapat tazkirah / renungan / muhasabah daripada petikan ayat qur'an, hadis dan sebagainya yang di post oleh sahabat-sahabat FB.

4. Dapat kongsi apa yang saya rasa, juga sedikit ilmu yang ada dengan orang lain. (Moga membuah pahala).

5. Dapat chat dengan kawan-kawan di waktu senggang...(sudah tentu! jangan sampai mengganggu kerja. )

6. Dapat minta pendapat sahabat-sahabat FB tentang apa yang bermain di fikiran saya.

Dan banyak lagi sebenarnya.

Teknologi sebegini untuk dimanfaatkan sebaik mungkin. Dan, ID yang digunakan dalam FB, apa yang anda post, apa yang anda komen sebenarnya melambangkan diri anda sendiri. Jadi, berhati-hatilah. Dengan FB boleh menambah pahala, boleh juga menambah dosa.

p/s: cuma, saya kurang senang dengan sesetengah sahabat dalam FB yang meluahkan perasaan kepada insan tersayang (especially suami-isteri) dengan menggunakan medan FB. Contoh, ucapan hari lahir, ulangtahun perkahwinan dsbnya. Bahasa yang digunakan, ungkapan dan ekspresi yang bagi saya hanya sesuai diucapkan direct kepada orang yang dituju, bukan untuk dikongsi dengan semua orang. Tidak salah andai ucapan itu dibuat dengan bahasa yang sederhana, matang dan ada manfaatnya kepada orang lain.

Itu saya. Lain orang, lain cara....=)

Salam Idul Adha. Pengorbanan yang dipelajari dari sirah, menjadi ibrah sepanjang jalan kehidupan. Untuk dapatkan syurga, kita perlu berkorban....


Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book
  1. 4 comments: Responses to “ Saya dan Facebook ”

  2. By UMMUSHIFA' on November 26, 2009 at 12:06 AM

    pandangan yg baik..baru ni akak jumpa kwn yg tak nak guna FB..akak dah send pndgn ust hazrizal tu pd dia..sblmni akak masuk pun sbb org/kwn2 join..tanya org,ktnya akan "addict" nanti..mmg bergantung pd kita..mula2 guna tak tahu mcmana..tu pasal ade gak sesat2 bg respon terbuka...rupanya pdgn kt mmg org akan rspon,cepat..mg2 ada kebaikan dan mhn dijauhkan keburukan..
    selamat hr raya..kmi blik dungun..bye.

  3. By Najibah Mustaffa on December 1, 2009 at 4:14 PM

    Kak Ein, betul tu. Teknologi ni utk kita ambil manfaat, guna dgn cara yg betul.

    akak dah beli spectra 3 ke? =)

  4. By tallycada on March 5, 2022 at 10:34 PM

    Playtech Microtouch Titanium Trimmer 3 for 5 Spinning Game
    You can also use this free online version of the product with benjamin moore titanium this simple, user friendly, and fun, titanium guitar chords as seiko titanium well as playing for 바카라 사이트 목록 fun. where is titanium found

  5. By Unknown on August 3, 2022 at 12:19 PM

    h702d2qyzyu714 glass dildos,Butterfly Vibrator,black dildos,Wand Massagers,realistic dildo,dog dildo,realistic dildos,dog dildos,fantasy toys v642l3seuge273

Perjalanan hidup ini sebentar cuma. Manfaatkan masa sepanjang usia. Tempatmu sebagai anak, jadilah anak yang solehah. Tempatmu sebagai isteri, jadilah bidadari yang membahagiakan suami. Tempatmu sebagai ibu, berusahalah menjadi ibu mithali mendidik generasi rabbani. Tempatmu sebagai insan..jadilah manusia yang berbakti.. Dan sudah pasti, tempatmu sebagai hamba kepada Tuhan yang menciptakan, sedarilah...KITA INI HANYA DI TARAF HAMBA. Carilah seberapa banyak bekal untuk dibawa pulang..ke sana.

Islamic Calendar